Miten valmistaudun omistajavaihdokseen?


Omistajan vaihdos on luonnollinen vaihe yrityksen kehityskaarella. Sen onnistumiseen vaikuttaa paljon se, miten hyvin se on suunniteltu.

Miten valmistaudun omistajanvaihdokseen?

Omistajanvaihdos, yrityksen myynti, yrityskaupat?
Pystytkö katsomaan yritystäsi ulkopuolisen silmin?

Omistajan vaihdos on luonnollinen vaihe yrityksen kehityskaarella. Sen onnistumiseen vaikuttaa paljon se, miten hyvin se on suunniteltu. Usein liiketoiminta jatkuu yrityskaupan kautta. Jos mietit yrityksesi myymistä, voisit hypätä hetkeksi ostajan kenkiin ja katsoa yritystäsi ulkopuolisen silmin. Voisit kysyä, miltä yritykseni näyttää? Ostajan mielessä on ja pitääkin olla monia kysymyksiä, joita on hyvä ymmärtää. Voit kysyä itseltäsi mm. seuraavia asioita:

Olenko tyytyväinen yritykseni tekemään tulokseen?
Entä yritykseni kilpailukyky, miten yritykseni sijoittuu tunnusluvuillaan toimialan yritysten vertailussa?
Millaiselta yrityksen toimintaympäristö näyttää. Tarjoaako se mahdollisuuksia kasvulle?
Onko yritykseni kilpailuky riittävä, vai vaatiiko se lähitulevaisuudessa investointeja? Ostajahan joutuu varautumaan tällöin rahoituksessaan kauppahinnan lisäksi myös tuleviin investointeihin.
Mitä ostajana saisin kauppahinnalla? Onko yrityksen taseessa jotakin sellaista omaisuutta, jota en halua ostaa (tai en tahdo myydä), jolla ei kenties ole merkitystä liiketoiminnalle.
Voit siis arvioida, onko yrityksesi tällä hetkellä myyntikunnossa.

Kaupan osapuolilla voi olla hyvin erilaiset näkemykset yrityksen arvosta. Luopujana sinulla voi olla vahva tunneside yritykseen. Onhan usein kyse elämäntyösi myymisestä. Entä ostaja? Mitkä motiivit häntä ohjaavat yrityskaupan toteuttamiseen? Ostaja ostaa tulevaisuutta. Häntä voi ohjata mahdollisuus ostaa kilpailija pois markkinoilta ja esim. vahvistaa oman yrityksensä osaamista tai sen sijaan, että ostaja miettisi uuden yrityksen perustamista, hän voi nähdä yrityskaupan parempana mahdollisuutena onnistua. Onhan toimivalla yrityksellä asiakaspohja, jonka varaan tulevaisuutta voi rakentaa sekä kehittää sen toimintaa ja jopa ehkä hakea kasvua kansainvälisiltä markkinoilta. Kun tunnistat ostajan motiiveja, voit myös paremmin löytää potentiaalisia ostajia, jatkajia yrityksesi toiminnalle.

Varaa aikaa yrityskaupan suunnitteluun ja käytä asiantuntijoita
Yrityskaupan, omistajanvaihdoksen suunnitteluun on hyvä varata aikaa. Saatat havaita, ettei yrityksesi olekaan aivan siinä kunnossa, että voisit saada toivomasi kauppahinnan. On hyvä pitää huolta yrityksen arvosta, vaikka omistuksenvaihdos ei aivan vielä olisikaan ajankohtainen. Näin varmistat sen, että kun aika on tullut luopua, mahdollisuudet saada toivomasi kauppahinta ovat paremmat ja yrityksesi houkuttelevampi kohde ostajalle.

Yrityksen arvonmäärityksessä kannattaa käyttää asiantuntijaa. Kun yrityskauppa-asiantuntija tekee arvonmäärityksen, yrityksen kaupankohde voidaan myös rajata ja päättää, millä rakenteella kauppa olisi optimaalista toteuttaa. Myydäänkö liiketoiminta vai, jos kyseessä on osakeyhtiö, yhtiön osakkeita. Ensin mainitussahan myyjänä on yhtiö ja jälkimmäisessä yhtiön osakas ja tai osakkaat. Yrityskaupan rakenteella on merkitystä ostajalle ja siihen, miten helposti hän saa haettua tarvittavan rahoituksen.

Arvonmäärityksessä voidaan ottaa kantaa eri rahoitusvaihtoehtoihin. Ulkopuolisen asiantuntijan arvio antaa ostajalle eväitä näiden rahoitusvaihtoehtojen arvioimiseen. Ostajan on helpompi arvioida kaupan rahoitustarvetta ja käynnistää rahoitusneuvottelut, kun yrityskaupan rakenne on suunniteltu ja selkeä. Ostajan on helpompi ostaa selkeästi toimiva, menestyvä kokonaisuus. Se turvaa paremmat edellytykset selviytyä yrityskaupan rahoitukseen otettavasta velasta ja turvaa jatkuvuutta yrityksen liiketoiminnalle. Ostajallehan yrityskauppa on iso investointi. Myyjän osapuolena saat yrityskauppa-asiantuntijalta myös verotukseen ja perhevarallisuuteen liittyviä arvokkaita neuvoja ja voit välttää yrityskauppaan liittyviä riskejä.

Yrityskaupan rahoitukseen liittyvät rahoituspäätökset voivat viedä ennakoitua kauemmin. Olethan siis kärsivällinen. Rahoittajalla on oma näkökulmansa yrityskauppaan. Ulkopuolisen tekemä arvonmääritys kuitenkin auttaa myös rahoittajan päätöksentekoa ja voi nopeuttaa sitä. Rahoittajan keskeinen kysymys on toimintaa jatkavan yrityksen kyky selviytyä kauppahinnan maksusta ja mahdollisesti yrityskokonaisuuteen liittyvistä muista veloista.

Kun teetät yrityksestäsi arvonmäärityksen, saat valmiuksia myös tilanteeseen, että joku yllättäen ilmestyisi ovellesi ja ilmaisisi halunsa ostaa yrityksesi. Osaatko silloin hinnoitella yrityksesi oikein? Haluat varmasti välttää tilanteen, että hintapyyntisi olisi liian alhainen.

Yrityskummi keskustelukumppanina yrityskauppaa mietittäessä
Yrittäjänä sinun ei tarvitse pohtia näitä asioita yksin. Tarjolla on asiantuntija-apua. Esimerkiksi seudulliset yrityspalvelut tarjoavat palvelujaan omistajanvaihdostilanteisiin. Yrityskaupan asiantuntijat tekevät arvonmäärityksiä ja voivat toimia myös yrityskaupan välittäjinä. Yrityskummi voi olla sinulle keskustelukumppani, pohtia kanssasi yrityskauppaan liittyviä kysymyksiä, olla palloseinänä eri vaihto-ehtoja kartoitettaessa ja auttaa sinua etenemään yrityskaupan suunnittelussa sekä sen toteuttamisessa ja ohjata käyttämään asiantuntijoita.

Yrityskummi tuo keskusteluun ulkopuolista näkemystä ja voi auttaa sinuakin katsomaan yritystäsi ulkopuolisen silmin. Voit hahmottaa yrityskauppaan liittyvän kokonaisuuden ja sen prosessin paremmin. Voit tutustua tähän maksuttomaan ja luottamukselliseen palveluun ja hakea yrityskummia yrityskummit.fi –sivujen kautta. Tai vaikkapa olemalla yhteydessä suoraan Anneliin tai alueesi yrityskummiin, joiden yhteystiedot löydät yrityskummien sivuilta.